Beste Anoniem,
Dankbaar voor het berichtje dat Inge als antwoord gaf, wil ik zo vrij zijn ook nog even te reageren.
"Een uiterste oplossing" benoem je de situatie...inderdaad was de stap niet gemakkelijk om te zetten. Anderzijds, testjes zouden er toch niet gedaan worden, een kind wat geblokkeerd is en niets meer op papier krijgt, valt makkelijk te testen: een blanco blad als resultaat! 0 op 0! Leve het zelfvertrouwen en de sterke basis die dit biedt in de maatschappij: Ik kan niets, mijn testen bewijzen het!
U schrijft dat u leerkracht bent. Dan hebt u het geluk gehad nog geen overgevoelige kinderen in uw klas te hebben gehad (of moet ik zeggen: de pech?). Deze kinderen vragen iets van de pedagoog die niet zomaar in boekskes en opleidingen kunnen aangeleerd worden. Zelf ben ik ook pedagoge, maar doorheen de jaren heb ik geleerd dat ik niet de oplossingen voor alles weet.
Wij zijn dankbaar dat de school dit wel kan ondersteunen, dit sluit geen mogelijkheden af, maar schept kansen naar de toekomst toe.
Mensen die ons gezin al langer kennen, weten dat wij dit niet als makkelijkheidsoplossing hebben gekozen. Deze keuze vraagt heel wat van ons, en brengt heel wat werk met zich mee. Want u bent leerkracht en wordt betaald om leerstof voor te bereiden, wij moeten dit alles nog eens naast onze job gaan doen. U zou meer dan wie ook moeten weten wat dit vraagt. Dus een gemakkelijke oplossing???
Tja...wat de eindtermen van de leerjaren betreft: ook daar heb ik al heel wat informatie rond verzameld, hoe we dit kunnen opvolgen. Dus ook daar gaan we niet onverantwoord mee om.
En het sociale??? Soetkin is een kind wat van uit een heel sociale context is opgegroeid. Doordat het voor haar te zwaar werd op school, sloot ze zich steeds meer op in haar schulp. Dus waar het sociale dan ligt? Na nog geen week thuishouden, komt ze weer zelfzekerder naar buiten, en als we nu op het schoolplein lopen, kan ze met heldere vrolijke blik de andere kinderen weer ontmoeten! Als we dit verder geforceerd hadden, dan konden we binnen de maand naar een kinderpsychiater lopen om een mooie diagnose te laten stellen.
Ik heb een groot respect voor de leerkrachten die om Soetkin heen staan, en die de moed hebben gehad haar te zien als het mensje dat zij is. Misschien zijn wij als mens niet Alwetend? Kennen wij niet het antwoord op alles? Wanneer je met mensen werkt (volwassenen en kinderen), dan lijkt het mij belangrijk nederig te zijn…
Als mijn reageren wat verdedigend overkomt, wil ik er nog bij vermelden dat deze reactie vooral voortvloeit uit het feit dat ik hoop dat leerkrachten, opvoeders, artsen, therapeuten,....een openheid zouden kunnen ontwikkelen voor het wonder dat elke mens is. Wij kunnen dit wonder niet doorgronden, elke mens is zo uniek! En pasklare antwoorden geven al helemaal niet! Wat voor de ene mens ideaal is, kan een hel worden voor een ander…Laten we toch mild zijn voor elkaar!
Wij hebben ook helemaal niet het gevoel dat wij onszelf moeten verdedigen. Ons blije meisje en de rust dat deze keuze met zich meebrengt, de vele fijne en warme reacties van vrienden en kennissen om ons heen…een grotere bevestiging in onze keuze kan er niet zijn.
4 opmerkingen:
tuurlijk hoeven jullie je niet te verdedigen... omdat het gewoon 'goed' voelt wat jullie doen... en omdat het resultaat zo direct merkbaar is bij Soetkin! dan weet en voel je gewoon dat je juist bent... en ja, nederigheid is een mooie gave! evenals het unieke in elk kind, in elke mens kunnen zien én respecteren én ernaar handelen, los van al die voorschriften en regels en...
als kindertherapeute-met-een-eigen-stijl kom ik dit soort dingen ook vaak tegen, en ik krijg ook regelmatig tegenkanting van mensen uit het CLB of het onderwijs... helaas...
ik heb al geleerd toch mijn eigen weg te blijven bewandelen (soms met een klein hartje hoor), gewoon omdat ik zie dat het goed is; alle kinderen die ik zo al begeleid heb, komen weer 'op hun pootjes' terecht en bloeien dan zo mooi open hé, en dàt is zoveel waard hé!
dus laat je niet afschrikken door deze reactie, maar volg de weg die jullie aan het gaan zijn, want het is goed zo! en fijn dat er mensen zijn die jullie daar ook in ondersteunen, waw, chapeau!
ik merk dat ik niet helemaal kan zeggen wat en hoe ik het wil zeggen, mijn chemobrein speelt me parten momenteel...en eigenlijk heb je het zelf al allemaal mooi verwoord Heidi!
maar het ontroert me wel... (ook emoties zijn me niet vreemd in deze dagen!)
van harte
ilse
Blijkbaar is mijn reactie niet volledig overgekomen zoals het hoort. Jullie hoeven jullie inderdaad niet te verdedigen. Maar zoals je zelf opmerkt, is niemand alwetend. Wat opgaat voor mij, is evenzeer waar voor jullie.
In de eerste plaats is mijn bezorgdheid echter hetgeen je in je laatste reactie in de verf plaatst. Elke mens is uniek. Volgens mij is dit een van meest overroepen boutades uit onze individualitische maatschappij. De mens blijft tot een soort behoren en dat vergeten we al te vaak. Waarom worden er zoveel pedagogische en psychologische boeken geschreven, als iedere mens zo uniek is? Dit zou betekenen dat iedere boek slechts over één persoon gaat en dus niet toepasbaar is op anderen. Soetkin zal waarschijnlijk wel haar eigenheid hebben, maar ze heeft ook haar gemeenschappelijkheid met de soort. Verlies dit asjeblieft niet uit het oog.
Oplossingen zitten niet noodzakelijk in uitersten. Soms zijn ze heel gemakkelijk te vinden.
Trouwens wat die hooggevoeligheid betreft. Ik mag er geen ervaring mee hebben, maar als ik wat opzoekwerk doe, is het nog geen uitgemaakte zaak wat het dan wel mag zijn. Mijns inziens kunnen er heel veel mensen zichzelf er in terug vinden. Ikzelf voldoe ook aan zovele 'kwaliteiten'. Pas op met deze pseudo-wetenschappelijke 'studies'. Zoals je zelf aangeeft, is een kinderpsychiater misschien de ideale plaats om dit te laten uitklaren. Je kan niet heel de wereld ongelijk geven.
Ik ben wel akkoord dat opvoeden met de goede intentie, opvoeden vanuit het hart een heel gezonde basisattitude is. Je kan echter ook zo dicht bij iemand staan, dat je overzicht verliest.
Ahem, hier even een niet-deskundige aan het woord (wel moeder van vier apen): DOE WAT JE HART ZEGT!
Blijk je fout te zitten, weet je hart het ook en verander je de levensweg weer..zit je goed, ga je zo door..
Hey Heidi,
Ik vind je e-mail adres even niet meer terug. Wat je vertelt, klinkt ons heel herkenbaar: ons oudste heeft de laatste maanden geweigerd haar testen af te leggen in de tweede kleuterklas. Gelukkig heeft ze een juf die haar faalangst weet te begrijpen en haar nergens toe geforceerd heeft maar bij het CLB voel ik me niet helemaal begrepen. Ik word ook nu voor het eerst geconfronteerd met dat 'prestatiegerichte'. Jammer dat een kind van 4 daar al ingegooid wordt.
Geef Soetkin maar een dikke knuffel van ons allemaal!
Een reactie posten